Obowiązkowe wyposażenie pojazdu

Obowiązkowe wyposażenie auta wskazuje rozporządzenie ministra infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Każdy samochód powinien być wyposażony w gaśnicę oraz trójkąt ostrzegawczy ze znakiem homologacji.

GAŚNICA
Oczywistym wydaje się, że taka gaśnica i trójkąt powinny być sprawne i działające, jednak nie dla wszystkich jest to normalne. Dlatego nierzadko kierowcy otrzymują mandaty za brak gaśnicy lub gaśnicę bez ważnej legalizacji, czyli badania stwierdzającego jej sprawność w terminie kontroli. Gaśnica powinna być umieszczona w miejscu łatwo dostępnym w przypadku potrzeby użycia jej na drodze. Nie bez powodu diagnosta podczas przeglądu ma obowiązek sprawdzenia czy gaśnica znajduje się w pojeździe w takim właśnie miejscu. Które miejsce jest najlepsze do umieszczenia gaśnicy? Tu miejsca są podzielone. Są tacy, którzy twierdzą, że schowek przed pasażerem może być dobrym miejscem. Część kierowców trzyma gaśnicę w dedykowanym jej miejscu w bagażniku z tyłu auta. Okres legalizacji gaśnicy przeważnie waha się od 1 do 2 lat, natomiast okres gwarancyjny z reguły od 3 do 5 lat od daty produkcji. Co prawda policjant ma obowiązek sprawdzić tylko samą obecność gaśnicy w pojeździe, a nie fakt jej legalizacji i aktualności, jednak chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć że warto dbać o sprawność gaśnicy samochodowej. Brak gaśnicy podczas kontroli jest zagrożona mandatem  od 20 do 500 zł

Na czym polega legalizacja gaśnicy? To dość prosta procedura. Legalizacja gaśnicy samochodowej polega na sprawdzeniu proszku w gaśnicy, który jest faktycznym środkiem gaśniczym. Koszt takiego sprawdzenia to zazwyczaj kilkadziesiąt złotych, zatem nie jest to wielki mającej. Nowa gaśnica przez pierwsze lata w zasadzie nie traci swojej sprawności, ale zgodnie z przysłowiem kontrola to najwyższa forma zaufania. Szczególnie do sprzętu.

TRÓJKAT
Chodzi oczywiście o trójkąt ostrzegawczy odblaskowy. Kiedy nasze auto ulegnie na drodze jest absolutnie niezbędny. Pozwala komunikować innym użytkownikom ruchu, że nasz pojazd jest uszkodzony i należy go omijać. Dlatego obecność trójkąta w pojeździe jest bardziej niż niezbędna. Jego brak to mandat w wysokości nawet do 500 zł, dodatkowo jego niewystawienie w przypadku awarii jest zagrożone karą finansową w wysokości 150 zł.

Jak używać trójkąt ostrzegawczy?
Zgodnie z art 50. ustawy Prawo o ruchu drogowym, kierujący pojazdem jest obowiązany sygnalizować postój pojazdu silnikowego lub przyczepy z powodu uszkodzenia lub wypadku:

na autostradzie lub drodze ekspresowej – w każdym przypadku;
na pozostałych drogach twardych;
poza obszarem zabudowanym – jeśli postój samochodu odbywa się na jezdni w miejscu, w którym jest to zabronione, a na poboczu, jeżeli pojazd nie jest widoczny z dostatecznej odległości
na obszarze zabudowanym – jeśli pojazd znajduje się w miejscu, w którym zatrzymanie jest zabronione
Postój pojazdu należy sygnalizować w sposób następujący:
na autostradzie lub drodze ekspresowej – przez:
– włączenie świateł awaryjnych pojazdu, a jeżeli pojazd nie jest w nie wyposażony, należy włączyć światła pozycyjne,
– umieszczenie ostrzegawczego trójkąta odblaskowego w odległości 100 m za pojazdem; trójkąt ten umieszcza się na jezdni lub poboczu, odpowiednio do miejsca unieruchomienia pojazdu;
na pozostałych drogach:

  • poza obszarem zabudowanym – przez umieszczenie w odległości 30-50 m za pojazdem ostrzegawczego trójkąta odblaskowego i włączenie świateł awaryjnych; w razie gdy pojazd nie jest wyposażony w światła awaryjne, należy włączyć światła pozycyjne,
  • na obszarze zabudowanym- przez włączenie świateł awaryjnych, a jeżeli pojazd nie jest w nie wyposażony, należy włączyć światła pozycyjne i umieścić ostrzegawczy trójkąt odblaskowy za pojazdem lub na nim, na wysokości nie większej niż 1 m.
  • Sygnalizowanie postoju musi trwać przez cały jego czas.

NIE TYLKO TRÓJKĄT I GAŚNICA
Oczywiście są także takie elementy wyposażenia, które co prawda nie są obowiązkowe, ale warto je mieć w aucie, gdyż przydają się zarówno w sytuacjach awaryjnych i nie tylko. Na pewno niezbędnym jest posiadanie
– linki holowniczej, która pomoże nam zarówno holować pojazd niesprawny do najbliższego warsztatu jak i być holowanym, gdy zajdzie taka potrzeba
– kamizelka odblaskowa pozwoli nam być widocznymi na drodze gdy naprawiamy auto na poboczu. Dzięki takiej kamizelce jesteśmy dużo bardziej bezpieczni a bezpieczeństwo jest absolutną podstawą i nie ma ceny
– koło zapasowe jest niezbędne i bez niego często jesteśmy uziemieni w przypadku przebicia opony daleko od wulkanizatora. Nie wyobrażamy sobie nie wozić ze sobą dodatkowej opony.
– dodatkowe żarówki przydają się w Polsce często, gdyż w naszej szerokości geograficznej żarówki często się psują a to powoduje, że w ciemności jesteśmy mniej widoczni na drodze. To z kolei powoduje ryzyko kolizji i wypadku. Dlatego nadmiar żarówek i możliwość zmiany w każdej chwili jest nie do przecenienia.
– APTECZKA to naszym zdaniem obowiązkowe wyposażenie pojazdu choć różne przepisy mówią inaczej. Jednak chyba nikogo nie trzeba przekonywać że solidnie wyposażona apteczka to coś co musi mieć każdy dorosły i odpowiedzialny kierowca. Dzięki niej w sytuacjach niezbezpiecznych możemy pomóc nie tylko innym ale także sobie.

Dlatego przy wyposażaniu naszego auta kierujmy się nie tylko tym, co jest absolutnie niezbędne, ale także a może przede wszystkim mądrością i rozumem. Przewidujmy co może wydarzyć się na drodze i wyposażając mądrze auto bądźmy na to przygotowani.