Od pewnego czasu nasz kraj stał się strefą tropikalną z charakterystycznymi dla takich miejsc temperaturami. Nie od dziś wiadomo, że skrajne temperatury, zarówno wysokie jak i niskie nie działają najlepiej na urządzenia mechaniczne. Szczególnie na tak duże urządzenia, jakimi są samochody. Dlatego dzisiaj przychodzimy do Was z kilkoma radami, jak poradzić sobie z utrzymaniem auta w dobrej kondycji podczas wysokich temperatur.
GORĄCY PROBLEM
Pierwszą przestrzenią, która przyjmuje na siebie promienie słoneczne w okresie letnim jest oczywiście karoseria naszego auta. Współczesne samochody mają bardzo delikatne lakiery. Unia Europejska wprowadziła przepisy, które zobligowały producentów do usunięcia ze składu lakieru szeregu szkodliwych substancji. To chwalebne ale wraz z nimi spadła jakość lakieru, którym pokrywane są nasze pojazdy. W takiej sytuacji najlepiej trzymać auto w garażu. Jeśli takiego nie mamy dobrym pomysłem będzie nakrycie auta płótnem z powłoką odbijającą promienie. W razie braku możliwości zastosowania takiego rozwiązania będzie koniecznie przeparkowanie auta kilka razy dziennie, aby za każdym razem znajdował się w cieniu. Niestety nie ma łatwego rozwiązania, pozwalającego na skuteczne rozwiązanie tego problemu nie posiadając przydomowego garażu.
ŚCIANA GORĄCA
Gdy w lecie próbujemy wsiąść do nagrzanego auta, może być to nie tylko nieprzyjemne ale również niebezpieczne dla zdrowia. W miesiącach o największym nasłonecznieniu wnętrze samochodu może się rozgrzewać nawet do 80 stopni. Patrzy fotel, kierownica i każdy element wewnątrz pojazdu. Najlepiej otworzyć wtedy wszystkie drzwi i wypuścić nagromadzone gorące powietrze na zewnątrz auta. Wtedy nawet klimatyzacja będzie pracowała spokojniej i szybciej schłodzi wnętrze pojazdu. Prócz parkowania auta w cieniu w celu zaradzenia takiemu problemowi warto stosować atermiczne nakładki na szyby, które chronią wnętrze przed przenikaniem do środka promieni słonecznych. Takie nakładki są bardzo tanie, można chronić przy ich pomocy przednią szybę i szyby boczne.
UV TWÓJ WRÓG
Promieniowanie słoneczne to także promieniowanie UV, które nie pomaga w niczym. Co więcej wpływa na blaknięcie elementów plastikowych w aucie i innych elementów z tworzyw sztucznych. Podobnie źle promienie ultrafioletowe działają na materiały zastosowane do pokrycia foteli samochodowych. W takich warunkach również uszczelki starzeją się w zdecydowanie przyspieszonym tempie twardniejąc i przestają spełniać swoją funkcję szybciej niż powinny.
Można zminimalizować te niebezpieczeństwa i między innymi smarować uszczelki smarem silikonowym (nie tylko zimą, ale także latem) a także stosować specjalne kosmetyki do elementów z tworzyw, chroniące przed blaknięciem.
DBAJ O SILNIK
Silniki podczas jazdy najczęściej przegrzewają się w korkach. Sprzyja temu praca na wolnych obrotach i brak chłodzenia między innymi pędem powietrza jest żadne. W takiej sytuacji rozgrzewa się cały układ – zarówno silnik, jak i układ wydechowy oraz pozostałe mechaniczne podzespoły. Co więcej, w wysokich temperaturach również olej silnikowy traci wiele ze swych właściwości ochronnych. Zwiększa się wtedy ryzyko zatarcia silnika.
Dlatego wybierając się w trasę podczas gorących dni warto zaplanować podróż w taki sposób, żeby uniknąć korków i dołożyć wszelkich starań, aby jazda była płynna a silnik był chłodzony stale dostarczanym z zewnątrz powietrzem. Oczywiście warto również sprawdzić poziom płynu chłodniczego, gdyż pomaga on odprowadzać z silnika nadmiar temperatury.
Gorąca pogoda pomaga w uzyskaniu opalenizny ale niekoniecznie pomaga naszym autom, które w tym okresie przechodzą prawdziwe katusze. Wystarczy odrobinę zadbania o nasze auto w tym trudnym dla niego czasie. Możemy mieć pewność, że odwdzięczy się nam ono po wielokroć pomagając w transporcie przez wiele kolejnych miesięcy i lat. Jeśli nie masz jeszcze prawa jazdy sprawdź nasze kursy na prawo jazdy, które rozpoczynamy każdej środy w naszej sali szkoleniowej.
Nauczymy Cię zarówno bezpiecznego prowadzenia samochodu jak i tego, jak dbać o twojego mechanicznego przyjaciela.